Spis treści
Tematem tego odcinka jest jakość, a dokładnie jakość sprężonego powietrza. Opisujemy atrybuty komponentów, które oczyszczają sprężone powietrze, montujemy przykładowy blok, wskazujemy praktyczne rozwiązania, ciekawostki i wykorzystane produkty. Zobacz film o zespole przygotowania sprężonego powietrza.
Jakość sprężonego powietrza
Tematem tego odcinka jest jakość, a dokładnie jakość sprężonego powietrza, czyli podstawowego medium używanego w instalacjach. Jest to temat o tyle ważny, że klasy czystości określone są przez normy ISO. W rezultacie szereg wdrożonych działań sprawiają, że cały układ pracuje sprawnie, a dostosowany jest do określonych wymogów (lakiernia, produkcja, warsztat).
Aby osiągnąć tę jakość wykorzystujemy stacje/bloki przygotowania powietrza: dwu- lub trzyelementowe. Zobacz nasz film, by dowiedzieć się o nich więcej.
Zespół przygotowania sprężonego powietrza – film
Jeśli interesuje Cię konkretny fragment wybierz/kliknij w określony licznik czasu:
00:31 Z czego składa się blok sprężonego powietrza (wersja dwuelementowa)
01:18 Wersja trzyelementowa bloku sprężonego powietrza
03:00 Rozbudowa bloku sprężonego powietrza: moduł powolnego startu
03:38 Dodatkowe elementy w zespole sprężonego powietrza: zawór 3/2
04:11 Dodatkowe elementy w zespole sprężonego powietrza: zawór 3/2 sterowany elektronicznie
04:42 Dodatkowe elementy w zespole sprężonego powietrza: moduł rozdzielający
05:17 Ciekawostka pneumatyczna: gdzie montować zespół sprężonego powietrza?
06:10 Niestandardowy blok: metalowe szklanki, reduktor zabezpieczony zamkiem
07:02 Niestandardowy blok kontra standardowy: porównanie, różnice, różnica w cenie
08:05 Kombiblok
09:04 Reduktor z wbudowanym manometrem
10:05 Reduktory na wysokie ciśnienia
11:17 Część praktyczne (montaż bloku): Zawór 3/2 i kostka rozdzielająca
14:20 Tabela: Klasa jakości czystości sprężonego powietrza
14:26 Czym jest nasza Baza Wiedzy?
14:47 Inne nasze polecane filmy
Warto zgłębić wiedzę na ten temat [poradnik opisowy]:
▶️ Zespoły przygotowania sprężonego powietrza
Produkty wchodzące w skład zespołu przygotowania powietrza:
▶️ zobacz galerię zdjęć
Transkrypcja filmu o zespole sprężonego powietrza
Dzień dobry, witam Państwa na oficjalnym kanale YouTube firmy Air-Com Pneumatyka-Automatyka. Nazywam się Paweł Oskroba. Tematem dzisiejszego odcinka będzie jakość, a dokładniej – jakość sprężonego powietrza, czyli podstawowego medium używanego w instalacjach pneumatycznych.
Jak osiągnąć jakość sprężonego powietrza
Jakość sprężonego powietrza określa norma ISO, w której to normie zawarte są klasy czystości sprężonego powietrza. Szczegóły przedstawia tabela w dalszej części filmu.
Aby osiągnąć jakość sprężonego powietrza, wykorzystujemy do tego tzw. bloki, stacje, zespoły przygotowania sprężonego powietrza. Najczęściej używane i najbardziej popularne dzisiaj na rynku są bloki przygotowania powietrza 2-elementowe, składające się z zespołu filtrująco-redukcyjnego oraz ze smarownicy, w rozmiarach od 1/8 do 1 cala. Tutaj mamy przykłady. Rozmiar jest uzależniony od tego jakiej wielkości przepływu wymaga dana aplikacja. To są bloki 2-elementowe. Oczywiście występują też w wersji 3-elementowej.
Budowa bloków sprężonego powietrza
Składają się osobno z filtra, reduktora oraz smarownicy. Bardzo często w układach wykorzystywane są również pojedyncze elementy, czyli tak jak w tym przypadku zespół filtrująco-redukcyjny. Jak sama nazwa mówi, jest tu tylko reduktor i filtr. Używany jest wtedy, gdy układ nie potrzebuje smarowania. Przykładem takiego układu, z którym miałem do czynienia, to zasilanie pistoletów lakierniczych. W związku z tym, że olej jest tam niepożądany, gdyż po dostaniu się do pistoletu może tworzyć wraz z lakierem jakieś zanieczyszczenia, wykorzystuje się tylko reduktor i filtr. Mamy powietrze odpowiednio przygotowane i zredukowane do zadanego ciśnienia potrzebnego do pracy oraz filtrowane.
Filtracja i gradacja wkładów filtrujących
Tutaj zatrzymamy się przy szczegółach. Jeśli chodzi o samą filtrację i gradację wkładów filtrujących, wykorzystywane są wkłady o gradacji od 50 do 20 mikronów w podstawowych blokach. Jeśli istnieje potrzeba bardziej szczegółowego i dokładniejszego oczyszczania, wtedy stosowane są filtry bardzo dokładne – o nich opowiemy w jednym z kolejnych odcinków.
Bloki, o których mówiliśmy, to bloki podstawowe. Ważną rzeczą jest, że dzisiejsze nowoczesne bloki mogą być rozbudowywane o wiele dodatkowych modułów.
Rozbudowa bloku sprężonego powietrza: zawór powolnego startu
Rozpoczynając od podstawowego i najprostszego modułu – to moduł tzw. zaworu powolnego startu. Ten element powoduje, że układ nie jest napełniany szybko, czyli po otwarciu zaworu powietrze nie „uderza” w poszczególne elementy wykonawcze, tylko układ jest napełniany poprzez łagodne zwiększanie ciśnienia.
Rozbudowa bloku sprężonego powietrza: zawory 3/2
Zawory 3/2 też występują jako dodatkowe moduły w blokach przygotowania powietrza. W dalszej części filmu pokażę Państwu, jak można to szybko zmontować ze sobą i stworzyć rozubudowane zespoły. Zawór 3/2 pozwala zamknąć dopływ sprężonego powietrza, a jednocześnie odpowietrzyć cały układ, aby podczas spoczynku nie był pod ciśnieniem.
Zawór 3/2 sterowany elektromagnetycznie, z pulpitu przez automatyka bądź inną osobę odpowiadającą za sieć sprężonego powietrza. Przy użyciu takiego modułu można również napełnić układ pneumatyczny i przygotować go do pracy.
Rozbudowa bloku sprężonego powietrza: moduł rozdzielający
Kolejny niezbędny i często wykorzystywany jako moduł bloków przygotowania powietrza to moduł rozdzielający. Pozwala na przyłączenie dodatkowych elementów do układu, już po wstępnej redukcji ciśnienia, takich jak dodatkowe szybkozłącza lub pistolet do przedmuchu.
Większość producentów zaleca montowanie bloków jak najbliżej elementów wykonawczych – siłowników, zaworów etc. W związku z tym, że smarownica sprężonego powietrza, w dowolnym rozmiarze (większym lub mniejszym), pozwala na doprowadzenie oleju do max 10 metrów bieżących instalacji. Im bliżej odbiornika będzie smarownica, tym lepiej ten odbiornik będzie smarowany. To tyle, jeśli chodzi o podstawowe bloki przygotowania powietrza.
Niestandardowe bloki sprężonego powietrza: podobieństwa i różnice
Oto blok przygotowania powietrza w wersji „pancernej”. Obie szklanki wykonane są z metalu. Dodatkowym zabezpieczeniem układu, zapobiegającym przypadkowemu przesterowaniu, jest rączka reduktora zabezpieczona dodatkowo zamkiem. W momencie gdy zwolnimy zamek, możemy dowolnie ustawiać i redukować ciśnienie. Jeśli zablokujemy – nie ma możliwości przypadkowego przesterowania układu.
Na czym polega różnica? Przede wszystkim na jakości wykonania i kwestii zabezpieczeń, o których wspomniałem, czyli braku możliwości przypadkowego przesterowania zaworu redukcyjnego. Na pewno też różni je ciśnienie – te bloki mogą pracować z wyższym ciśnieniem, do maksymalnie 25 bar. Bloki podstawowe, o których mówiłem i które występują na rynku, pracują z ciśnieniem między 10 a 16 bar. Z pewnością pojawi się też pytanie, jak to wygląda jeśli chodzi o cenę – ten blok jest zdecydowanie droższy. Natomiast należy też zwrócić uwagę, że jest on o wiele bezpieczniejszy – nie ma możliwości przypadkowego przesterowania, uszkodzenia szklanki. Cały element jest wykonany z metalu.
Kombibloki
Jako ciekawostkę chcę Państwu pokazać tzw. kombiblok, czyli 2 w 1. Na czym polega fenomen tego zespołu przygotowania powietrza? Patrząc na wszystkie zademonstrowane tutaj elementy, mamy osobno zespół filtrująco-redukcyjny i osobno smarownicę. Natomiast kombiblok jest blokiem, który te elementy ma zabudowane w sobie, czyli szklanka filtra jest połączona ze szklanką smarownicy w jednej obudowie. Fajne i ciekawe rozwiązanie, na pewno potrzebne tam, gdzie jest bardzo mało miejsca i nie ma możliwości zamontowania dużych rozbudowanych bloków.
To jest element bardzo często wykorzystywany w układach przygotowania powietrza, bo jakość to jedno, a precyzja i ciśnienie to też są elementy, które są bardzo istotne przy zasilaniu układów pneumatycznych. Tutaj pierwszy z takich reduktorów, niestandardowy czyli z zabudowanym manometrem w rączce sterującej. Bardzo fajne i kompaktowe rozwiązanie, które zabezpiecza przed przypadkowym uszkodzeniem manometru, który często wystaje gdzieś na liniach produkcyjnych przy zamontowaniu tego typu. Często zdarza się, że ktoś wózkiem lub częścią ciała uszkadza ten manometr, w tym przypadku nie ma możliwości, żeby zrobić coś takiego.
Też bardzo często wykorzystywany. Nasuwa mi się tutaj przykład – użycie na liniach montażowych w dużych fabrykach, gdzie są wydmuchiwane butelki PET, w których kupujemy napoje. Fenomen akurat tego reduktora polega na tym, że może pracować z ciśnieniem zasilającym do 40 bar.
Reduktor do wysokich ciśnień
Tu kolejny z reduktorów do wysokich ciśnień. Możemy go wykorzystywać do bardzo wysokich ciśnień – ciśnienie zasilające w tych reduktorach może być na poziomie 200 bar, z niego możemy redukować do mniejszych ciśnień.
Będę chciał pokazać w tej części filmu jak można szybko i precyzyjnie rozbudować blok przygotowania powietrza o dodatkowe elementy, nie tylko o podstawowe jak filtr i smarownicę, ale również o wspomniane wcześniej elementy jak zawory powolnego startu, zawory 3/2 lub kostkę rozdzielczą.
Zamontujemy zawór 3/2 oraz kostkę rozdzielczą. Zawór 3/2 montujemy z przodu układu, po to żeby mieć wpływ na jego zasterowanie z pulpitu sterowniczego, tak jak wspominałem wcześniej. Jedna bardzo ważna rzecz – mamy tutaj oring uszczelniający, który pozwoli na doszczelnienie tych powierzchni.
Kolejną ważną rzeczą, na którą musimy zwrócić uwagę, to kierunek przepływu. Na każdym z tych bloków, które Państwu pokazywałem, są strzałki, które pokazują kierunek przepływu powietrza. Zawsze muszą być zgodne, z tego względu że po zamontowaniu w inny sposób mogą się dziać nieprzewidziane rzeczy – może być problem z redukcją sprężonego powietrza, z filtracją. Tu również mamy oring uszczelniający. I mamy cały moduł zmontowany.
Jeszcze dodatkowo mamy możliwość wykorzystania uchwytów, które w standardowej wersji mogą zostać wykorzystane do powieszenia na ścianie bądź zamontowania na jakimś profilu. W tej wersji możemy z jednej strony zamontować ucho, z drugiej strony przykręcić do maszyny.
Zapraszam Państwa również do odwiedzenia naszej strony internetowej, do zakładki BAZA WIEDZY, gdzie dzielimy się informacjami. Link będzie w opisie filmu. Udzielamy porad przy doborze elementów pneumatyki.