Skip to main content

Ile kosztuje imadło pneumatyczne na własną rękę? Jakie komponenty są potrzebne? O czym trzeba pamiętać w trakcie montażu? Zobacz nasz instruktaż opisowy oraz film wideo.

Od maja 2019 roku dynamicznie rozwija się nasz kanał na YouTube. Postanowiliśmy zapytać naszych widzów i użytkowników w ankietach, jaki materiał chcieliby zobaczyć. Ich wybór padł na narzędzia pneumatyczne (zobacz ten film) oraz imadło pneumatyczne.

Czego dowiesz się z tego poradnika

Czym jest imadło i gdzie znajduje zastosowanie wariant na sprężone powietrze?
Dlaczego warto zrobić go zrobić na własną rękę?
Z czego składa się imadło pneumatyczne
Montaż imadła krok po kroku (6 etapów)
Podsumowanie: ile kosztuje?

Czym jest imadło pneumatyczne?

Tradycyjne imadło to popularny przyrząd, który służy do mocowania przedmiotów poddawanych obróbce ręcznej lub mechanicznej.

Imadło pneumatyczne znajduje zastosowanie w warsztatach, serwisach, firmach produkcyjnych, wszędzie tam, gdzie mamy dostęp do sprężonego powietrza. Jest urządzeniem wszechstronnym, wielofunkcyjnym i łatwym w samodzielnym montażu.

Jak zrobić imadło pneumatyczne na własną rękę [film+foto] - Baza Wiedzy - Air-Com Pneumatyka

Dlaczego warto zrobić imadło pneumatyczne na własną rękę

Przyjęliśmy wyzwanie widzów, by zademonstrować krok po kroku jak je zrobić wykorzystując komponenty dostępne w naszym sklepie.

Wyzwanie jest o tyle warte uwagi, że koszt wykonania imadła pneumatycznego na własną rękę może być nawet 4-krotnie niższy od zakupu gotowego produktu.

imadło pneumatyczne

Z czego się składa imadło pneumatyczne?

Na początek warto zaznaczyć: pokazujemy imadło, które wykorzystujemy w codziennej pracy w naszej hali produkcyjnej. Zwykle służą nam (w liczbie kilku egzemplarzy) przy produkcji siłowników pneumatycznych. Dlatego w zależności od określonych warunków pracy dokładna lista komponentów może się różnić.

▶️ Siłownik pneumatyczny ISO 15552 dwustronnego działania z regulowaną amortyzacją pneumatyczną i z wbudowanym magnesem zobacz produkt
▶️ Zawór ręczny 5/2-G1/8″ bistabilny zobacz produkt
▶️ Złączka kątowa wtykowa G3/8-6 (oring) zobacz produkt
▶️ Złączka prosta wtykowa G1/8-6 z gniazdem sześciok. (oring) zobacz produkt
▶️ Tłumik dławiący G 1/8″, mosiądz, śruba radelkowana zobacz produkt
▶️ Reduktor sprężonego powietrza G1/4″, 0.5-12 bar zobacz produkt
▶️ Śruby nakrętki podkładki zobacz produkt
▶️ Prowadnica z elementami wyciętymi laserowo oraz płyta czołowa powstały na indywidualne zamówione.

Montaż imadła krok po kroku

Prezentujemy budowę imadła na sprężone powietrza w kilku prostych krokach. Mam nadzieje, że zainspirują Was do samodzielnego wykonania. Jeśli forma opisowa nie spełni Waszych oczekiwań, zachęcam do obejrzenia filmu, na końcu wpisu.

Musimy jednak na wstępie zastrzec, że w przypadku kroku nr. 4, poszliśmy nieco ścieżką na skróty. Pominęliśmy czasochłonny etap montaż gotowych modułów do blatu roboczego.

Krok 1: montaż siłownika do płyty głównej

Płyta główna którą mocujemy do przedniej obudowy siłownika pneumatycznej została przygotowana na indywidualne zamówienie. Na tym etapie ważne jest aby śruby miały podkładki zwykłe oraz sprężynowe (będą drgania wytwarzane przez siłownik).

Jak zrobić imadło pneumatyczne na własną rękę [film+foto] - Baza Wiedzy - Air-Com Pneumatyka

Krok 2: montaż płyty ruchomej na siłowniku

Dzięki specjalnemu odwierceniu w płycie aluminiowej montaż odbywa się poprzez dokręceniu. Niezbędne staje się kontra, która zabezpieczy przed obracaniem się płyty.

montaż płyty ruchomej do siłownika

Krok 3: montaż prowadnicy

Montaż prętów stalowych chromowanych o fi 20 polega na wsadzeniu przez otwory wyposażone w teflonowe wkładki. Jedna rzecz o której trzeba pamiętać – pręty muszą mieć dłuższy skok niż siłownik.

Jak zrobić imadło pneumatyczne na własną rękę [film+foto] - Baza Wiedzy - Air-Com Pneumatyka

Krok 4: montaż elementów do blatu roboczego

Tutaj przyda się komplet śrub, podkładek i nakładek.

Jak zrobić imadło pneumatyczne na własną rękę [film+foto] - Baza Wiedzy - Air-Com Pneumatyka

Krok 5: montaż zaworu sterującego w rowku „T”

Montujemy element sterowania siłownikiem. Ciekawostka: zachęcamy do obejrzenia filmu w którym pokazuje usprawnienie ułatwiające montaż zaworu.

montaż zaworu do siłownika

Krok 6: podłączenie do sprężonego powietrza

Zostało nam do zasilenie siłownika sprężonym powietrzem. Zasilanie główne z reduktora, podłączanie do zasilania zaworu. Dodatkowe przewody do zasilania siłownika nad tłok. Ciekawostka: warto zastosować złączki kątowe, które pozwalają na regulację kie

Ile kosztuje imadło pneumatyczne?

Biorąc pod uwagę wykorzystane komponenty można oszacować koszt, który mieści się przedziale od 1500 do 2000 zł.

Sercem każdego imadła pneumatycznego jest siłownik pneumatyczny. Jeśli użytkownik będzie potrzebował większej siły, to konieczne będzie zastosowanie siłownika pneumatycznego o większej średnicy tłoka. To wiąże się z wykorzystaniem droższego rozwiązania.

Zachęcam do obejrzenia filmu, który – mam nadzieje, zainspiruje Was do tego by zbudować własne imadło na sprężone powietrze.

Komentujcie i zadawajcie pytania.

Transkrypcja filmu wideo o imadle pneumatycznym

Dzień dobry, witam Państwa na oficjalnym kanale YouTube Air-Com Pneumatyka-Automatyka. Nazywam się Paweł Oskroba.
W dzisiejszym filmie, zgodnie z tym, co sugerujecie w naszych ankietach, chcieliśmy pokazać naszego mistrza drugiego planu.

Imadło pneumatyczne – jak zrobić samodzielnie?

Sercem każdego imadła pneumatycznego jest siłownik pneumatyczny. W tym przypadku jest to siłownik o średnicy tłoka 63 mm i skoku ok. 250 mm. Oczywiście, jeśli będziecie potrzebowali większej siły i większego rozstawu szczęk imadła, trzeba wziąć większy siłownik o większym skoku. Natomiast do naszych potrzeb w dziale produkcji ten siłownik zupełnie wystarczy.

Mamy więc serce imadła, czyli siłownik pneumatyczny. Do tego jest element sterujący – zawór. W tym przypadku jest to zawór 5/2, pokazywany przez nas w filmach o zaworach, bistabilny czyli z dwoma położeniami. Zawór oczywiście wyposażony w komponenty uzupełniające: tłumiki hałasu i złączki pneumatyczne.

Kolejny z elementów to prowadnica i płyta główna. Tę akurat zamówiliśmy w zaprzyjaźnionym zakładzie w naszej okolicy. To gotowy element wycięty laserowo, z owierceniem na siłownik, dodatkowo wyposażony w teflonowe wkładki, które umożliwiają dodatkowy poślizg tłoczysk prowadzących.
Następnym elementem jest płyta oporowa. Na tym elemencie opierają się wszelkie rzeczy, które chcemy zaciskać w tym imadle.

Oczywiście zestaw śrub montażowych. Pierwsze śruby do przykręcenia siłownika – tu akurat M8, imbusowe. Duże podkładki, okrągłe i kwadratowe, nakrętki do mocowania imadła do blatu. Mamy tutaj dość duże blaty robocze, potrzebne do montażu naszych siłowników, natomiast w warunkach warsztatowych też można taki blat zorganizować i do niego przykręcić imadło pneumatyczne.

Jeszcze jedna bardzo ważna rzecz, o której nie wspomniałem, a którą na pewno warto zamontować, to reduktor sprężonego powietrza, ponieważ nim będziemy mogli regulować siłę docisku imadła. Nieduży, w tym wydaniu to rozmiar 1/4 cala.

Krok 1: montaż siłownika do płyty głównej

Mamy już wszystkie elementy na stole i krok pierwszy, od którego warto zacząć, to montaż siłownika do płyty głównej.
Na pewno jesteście też Państwo ciekawi, ile takie imadło może kosztować. Postaram się to w dalszej części filmu trochę przybliżyć, podać linki, gdzie te elementy można nabyć, tak żeby móc to samemu zmontować.
Zatem – krok pierwszy. Siłownik plus płyta, do której montujemy siłownik. Przykręcamy to śrubami i tutaj ważna rzecz – podkładki zwykłe i sprężynujące, po to aby w czasie pracy śruby się nie odkręciły. Wiadomo, że będą tutaj drgania, wytwarzane przez siłownik.

I w tej chwili mamy już bazę: siłownik zmontowany razem z płytą.

Krok 2: montaż płyty ruchomej

Kolejnym elementem, który możemy zamontować, jest płyta ruchoma, którą montujemy na siłowniku. Płyta z dodatkowym owierceniem M16x1,5. Tutaj mamy dodatkowo kontrę, która zabezpieczy przed obracaniem się. Oprócz tego mamy prowadnice, o których wspominałem. To są pręty fi 20 mm, które montujemy do płyty prowadzącej.

Jedna bardzo ważna rzecz, o której prosiłbym, żeby Państwo pamiętali, to że pręty muszą być dłuższe niż skok siłownika, żeby chodziły w prowadnicach i nie wyskakiwały. Mówię o tym efekcie, żeby ta końcówka zawsze zostawała, żeby nie było takiego efektu, że nam to wyskoczy z całości.

Mamy zmontowany korpus główny.

Krok 3: montaż płyty oporowej.

Zostaje nam płyta oporowa do zamontowania i zawór sterujący. Całość później przykręcimy do blatu – to pokażemy już na naszym imadle, które mamy na produkcji. Zasilimy całość sprężonym powietrzem, aby mogło funkcjonować.

Krok 4: montaż wszystkich elementów do blatu roboczego.

To już etap montażu elementów do blatu. My tu wykorzystamy imadło, które jest już zamontowane na blacie roboczym, czyli płyta oporowa i część główna – siłownik plus płyta robocza. Tutaj jeszcze jedna bardzo ważna rzecz – płyta oporowa i płyta ruchoma na nasze potrzeby zostały wyposażone w filc. Pozwala to na to, żeby elementy ściskane w imadle się nie niszczyły. Mocujemy tu korpusy aluminiowe, dlatego bardzo nam na tym zależało. Oczywiście okładzina może być dowolna: stalowa, aluminiowa, plastikowa, drewniana – w zależności od tego, jakie są bieżące potrzeby.

Krok 5: montaż zaworu sterującego w siłowniku w rowku „T”

Usprawnienie jakie chciałem Państwu pokazać, to zamontowanie zaworu sterującego bezpośrednio na siłowniku. Pozwala na to tzw. rowek T, który jest w siłowniku. Standardowo w roku T mocuje się czujniki kontaktronowe. Na nasze potrzeby zostanie ten rowek wykorzystany do zamocowania takich owierconych elementów, do których będziemy mogli przykręcić zawór. To nie będzie widoczne, ale wkręcimy zawór w te gwintowane elementy. Możemy dowolnie sobie go tutaj ustawić, bliżej lub dalej, rowek T pozwala na takie zamocowanie.
Dokręcamy jedną i drugą śrubę montażową i mamy zawór sztywno przykręcony.

Krok 6 (ostatni): podłączenie imadła do sprężonego powietrza.

Teraz pozostaje nam tylko podłączyć sprężone powietrze, czyli zasilanie główne z reduktora, o którym wspominałem wcześniej, mamy tu już wyprowadzone. Podłączamy go do zasilania do zaworu. Dodatkowe przewody do zasilania siłownika, tutaj nad tłok. Tutaj dobrze jest zastosować złączki kątowe z tego względu, że możemy je dodatkowo wyregulować, tak żeby przewód był w miarę luźny.

Druga złączka i drugi przewód. Tu akurat mamy zasilanie przewodem fi 6 mm. W korpusie siłownika mamy gwinty przyłączeniowe 3/8 cala, przyłączki mamy 3/8 cala na 6 mm, w zaworze – 1/8 cala na 6 mm.
Całość mamy już zmontowaną, zostało nam doprowadzenie sprężonego powietrza, a właściwie jego ciśnienia. Widzimy na manometrze jak ciśnienie rośnie. W zależności od tego, jaką siłę docisku potrzebujemy, tak ciśnienie regulujemy.

Tak z pamięci – przy średnicy tłoka 63 mm i ciśnieniu 6-8 bar możemy uzyskać ok. 180 kg nacisku. Proponuję zajrzeć do tabeli na ekranie – tam są podane konkretne siły przy podanych średnicach tłoka i ciśnieniach.

Mamy już ustawione ciśnienie. Imadło w tej chwili nam pracuje. Tak jak widać jest w pełni sprawne.

Ile kosztuje imadło pneumatyczne?

Imadło tego typu, przy takim założeniu – siłownik fi 63 mm, zawór sterujący, złączki, oprzyrządowanie (w postaci gotowych wygiętych płyt), reduktor ciśnienia kształtuje się pomiędzy 1500 zł a 2000 zł. Koszt ten na pewno będzie rósł, gdy będziemy zwiększali średnicę siłownika i potrzebowali większych sił – wtedy i płyty montażowe i siłownik będą droższe. Próbowałem zrobić badanie rynku i znaleźć takie gotowe rozwiązania – kształtują się one w cenach nawet do 9 000 zł.

Tak jak pokazałem, można sobie samemu zmontować takie imadło pneumatyczne. Imadło pneumatyczne nie jest to wysublimowana rzecz, myślę że spokojnie można sobie to wykonać metodami domowymi, a na pewno pozwoli na długą i niezawodną pracę.