Skip to main content

Regeneracja siłowników pneumatycznych podejmowana jest zazwyczaj gdy mamy ograniczony budżet lub nie możemy sobie pozwolić na zakup oryginalnego siłownika lub jego zamiennika. Kiedy naprawa siłowników pneumatycznych jest uzasadniona? Których z elementów siłownika nie należy wymieniać samodzielnie?

Naprawa siłowników pneumatycznych poprzez wykorzystanie np. kompletu naprawczego ma przywrócić pierwotną sprawność tych urządzeń. Siłowniki są elementami pneumatyki, których budowa pozwala na ich naprawę w celu przywrócenia pełnej sprawności. Jednak w przypadku takiego działania pojawia się szereg pytań na które należy sobie odpowiedzieć.

Mam nadzieje, że mój tekst będzie wskazówką do podjęcia właściwej decyzji.

Regeneracja siłowników pneumatycznych

Dlaczego podejmuje się naprawę siłowników pneumatycznych?
Jakie są przyczyny uszkodzenia siłownika pneumatycznego?
Czy każdy siłownik pneumatyczny można zregenerować?
Które z uszczelnień w siłowniku pneumatycznym mogą podlegać wymianie?
Których elementów siłownika pneumatycznego nie zalecamy wymieniać samodzielnie?
Samodzielna regeneracja siłowników czy naprawa przez profesjonalistów?


Poniższy artykuł jest kontynuacją zagadnień dotyczących siłowników pneumatycznych poruszanych przeze mnie w kilku poprzednich tekstach. Zapoznaj się tutaj z tematami.

Dlaczego podejmuje się naprawę siłowników pneumatycznych?

Jednym z kluczowych powodów decydujących o konieczności regeneracji siłownika pneumatycznego jest brak możliwości zakupu co może być spowodowane wycofaniem konkretnego typu z oferty producenta.

Drugim powodem dla którego podejmujemy decyzję o regeneracji siłownika pneumatycznego są względy ekonomiczne. Jak pokazuje moja praktyka i doświadczenie, nie zawsze motyw oszczędnościowy jest idealnym rozwiązaniem naszych technicznych bolączek.

Jakie są przyczyny uszkodzenia siłownika pneumatycznego?

Siłownik pneumatyczny jest prostym “urządzeniem”, bardzo trwałym i o długim okresie użytkowania. To stwierdzenie zwykle pojawia się w materiałach katalogowych i reklamowych wszystkich dostawców i producentów.

Mimo, że jest to prawda, zapominamy aby dokładniej zapoznać się z tymi materiałami. Znajdują się tam informacje w jaki sposób tą trwałość i niezawodność użytkownik ma zagwarantować.

Siłownik pneumatyczny, czyli które informacje są najważniejsze?

▶️ rodzaj i jakość sprężonego powietrza – czy siłownik ma być zasilany powietrzem suchym czy smarowanym, jaka jest zalecana dokładność filtracji lub klasa jakości sprężonego powietrza
▶️ zakres temperatury pracy
▶️ zakres ciśnienia pracy
▶️ ogólne warunki pracy (zapylenie, miejsce pracy – wewnątrz lub na zewnątrz, siłownik zabudowany itp.)

Uszkodzenia siłowników pneumatycznych

Najczęściej spowodowane są brakiem stosowania się do zaleceń producentów. Pomijam w tym miejscu kwestię uszkodzeń mechanicznych oraz zwykłego zużycia eksploatacyjnego.

Czy każdy siłownik pneumatyczny można zregenerować?

Tytułem wstępu – uważny czytelnik zauważy, że napisałem o takiej możliwości. Należy to jednak doprecyzować – dotyczy tylko siłowników, które można rozmontować. Na szczęście dla użytkowników taka możliwość dotyczy zdecydowanej większości typów siłowników i praktyka potwierdza – tych najdroższych- o dużych średnicach. Są siłowniki nierozbieralne jak np. mini siłowniki okrągłe z tulejami zagniatanymi. Ich cena jest na tyle przystępna, że regeneracja jest po prostu nieopłacalna.

Kiedy należy przeprowadzić regenerację siłownika pneumatycznego?

W tym momencie oddaję głos naszym Klientom:

 “Kiedy się popsuje i zaczyna przepuszczać powietrze!”

Muszę zatem przełożyć to trafne stwierdzenie na język techniczny. Na pewno chodzi o dwa rodzaje uszkodzeń, których skutki uniemożliwiają dalsze użytkowanie:

1️⃣ uszkodzenia mechaniczne – np. urwanie się gwintu na tłoczysku, wygięcie tłoczyska, pęknięcie pokrywy, rozkręcenie się zespołu tłok-tłoczysko, zatarcie się tłoka pneumatycznego w tulei.
2️⃣ uszkodzenia uszczelnień – słyszalne przecieki powietrza, brak odpowiedniej siły działania.

Zarówno części mechaniczne jak i uszczelnienia pneumatyczne do siłownika pneumatycznego mogą podlegać wymianie lub naprawie, ważne jest jednak prawidłowe zdiagnozowanie uszkodzenia i podjęcie odpowiednich kroków. Przy braku doświadczenia z siłownikami jestem zdania, że lepiej wtedy taki siłownik oddać w ręce specjalistów.

Które z uszczelnienia pneumatyczne w siłowniku mogą podlegać wymianie?

Na rysunku poniżej budowa typowego siłownika pneumatycznego dwustronnego działania zgodnego z normą ISO 15552.

Dużym udogodnieniem dla użytkowników jest że siłowniki wszystkich producentów wyglądają bardzo podobnie. Różnice mogą występować:

▶️ w wykonaniu tłoka siłownika pneumatycznego:
▪️ spotyka się tłoki pełne oblewane gumą,
▪️ tłoki z jedną uszczelką tłoka typu Z,
▪️ tłoki bez pierścienia prowadzącego (zwykle tworzywowe).
▶️ w rozwiązaniu amortyzacji – spotykany np. w siłownikach FESTO zespół uszczelniający z dodatkową obudową
▶️ zastosowanie zamiast O-ringa uszczelniającego pokrywy uszczelki kształtowej lub płaskiej.

Chciałbym zwrócić uwagę, że najczęściej uszkodzeniu ulega uszczelka tłoczyska (tak naprawdę jest to uszczelko-zgarniacz) oraz tłoka. Są to elementy wymienne które można zamawiać osobno i ich wymiana nie stanowi większego problemu. Dostępne są także komplety naprawcze do siłowników złożone ze wszystkich uszczelnień.

Których elementów siłownika pneumatycznego nie zalecamy wymieniać samodzielnie?

Podzielę się swoim doświadczeniem w tym względzie.

Największym problemem jest wymiana tulejki prowadzącej tłoczysko. Ulega ona uszkodzeniu w dwóch głównych przypadkach:
1️⃣ po uszkodzeniu powierzchni tłoczyska przez np. zarysowania, dostawanie się twardych cząstek pomiędzy zgarniacz a powierzchnię tłoczyska
2️⃣ jako skutek wygięcia lub skrzywienia tłoczyska

Tulejki prowadzące zwykle wykonywane są z mosiądzu i spieków brązu i montowane są w pokrywach na wcisk, demontaż wymaga odpowiedniej prasy i bardzo często prowadzi do uszkodzenia pokrywy. Zdarza się, że demontaż w ogóle nie jest możliwy.

Drugim elementem siłownika pneumatycznego którego nie zalecam regenerować jest tuleja siłownika. Dlaczego? Jeżeli jest wykonana z aluminium (nie ma znaczenia czy jest to rura czy tuleja kształtowa) i posiada rysy wzdłużne to jej honowanie nie tylko te rysy usunie, ale także warstwę tlenku aluminium (powstałego podczas anodowania).

Praca uszczelnień tłoka i pierścienia prowadzącego po “czystym” aluminium powoduje duże opory ruchu i przyspiesza ich zużycie (mimo używania smarów). W takim przypadku zalecam wymianę tulei na nową. Tuleje stalowe są obecnie rzadko spotykane w pneumatyce, ale w przypadku ich uszkodzenia również należy je wymienić.

Samodzielna naprawa siłowników pneumatycznych czy przez profesjonalistów?

Jak widzimy na rysunku załączonym wyżej budowa siłownika pneumatycznego jest bardzo prosta, a wymiana uszczelnień pneumatycznych nie jest skomplikowana.

 

Chcę zwrócić uwagę, że odkręcenie tłoka pneumatycznego od tłoczyska może stanowić pewien problem, gdyż podzespoły te są montowane na klej. Podgrzewanie stosowane często w takim przypadku powoduje zniszczenie uszczelki pomiędzy tłokiem, a tłoczyskiem a nie jest ona dodawana np. do kompletu naprawczego

Siłowniki pneumatyczne można regenerować samodzielnie, lecz za wykonaniem tego np. w firmie Air-Com Pneumatyka przemawiają następujące argumenty:

▶️ po otrzymaniu siłownika do regeneracji stwierdzimy wszystkie nieprawidłowości jego pracy na specjalnym stanowisku,
▶️ po ocenie stanu siłownika uzgadniamy z Klientem zakres naprawy i jej opłacalność (w przypadku gdy nowy siłownik naszej produkcji jest w podobnej cenie jak koszt naprawy),
▶️ posiadamy szeroki asortyment:
▪️ uszczelnień standardowych i specjalnych,
▪️ komponentów do siłowników – tuleje, tłoczyska pokrywy
▪️ materiałów niezbędnych podczas montażu – smary specjalnie przeznaczone do smarowania siłowników pneumatycznych, tulejki, pierścienie prowadzące, magnesy
▶️posiadamy odpowiednie narzędzia do demontażu siłowników pneumatycznych każdego producenta,
▶️ regenerujemy elementy siłownika takie jak tłoczyska, tuleje pokrywy itp.
▶️ ponowny montaż siłownika po regeneracji odbywa się z użyciem specjalnych przyrządów co gwarantuje właściwe ułożenie uszczelek bez ich uszkodzenia,
▶️ siłowniki zregenerowane przechodzą identyczne próby odbioru jak w przypadku siłowników nowych.

Regeneracja siłowników pneumatycznych w Air-Com Pneumatyka

Specjalizujemy się w produkcji siłowników pneumatycznych, mamy zatem odpowiedni park maszynowy, materiały i doświadczenie pozwalające na regenerację większości typów siłowników pneumatycznych.

Nasi pracownicy zawsze doradzą, czy regeneracja siłownika pneumatycznego jest opłacalna czy lepiej skorzystać z nowego siłownika naszej produkcji. Zachęcamy do kontaktu dla oceny skali regeneracji.

W przypadkach nagłych awarii naprawiamy siłowniki pneumatyczne w siedzibie naszej firmy “od ręki”.

Może zainteresują Cię podobne tematy:
⏺️ Sterowanie siłownikiem dwustronnego działania
⏺️ Serwis sprężarek
⏺️ FILM: Jak zmierzyć skok siłownika?

Rafał Piszcz

Mgr inż. automatyk. Absolwent Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Robotyki AGH w Krakowie. Od 25 lat zawodowo związany z branżą pneumatyki i techniki płynowej. W swojej karierze zawodowej zajmował się m.in. projektowaniem elementów i układów pneumatyki, doradztwem technicznym, certyfikowaniem wyrobów. Autor referatów i prowadzący sympozja dotyczące pneumatyki. W Air-Com Pneumatyka-Automatyka wchodzi w skład Działu eCommerce sklepu air-com.pl. Na potrzeby Bazy Wiedzy redaguje teksty poradnikowe i instruktażowe. Prowadzi szkolenia teoretyczne i praktyczne dla klientów, w trakcie których korzysta z autorskiej tablicy dydaktycznej.