Instalacja pneumatyczna w serwisie samochodowym Hyundai - Baza Wiedzy - Air-Com Pneumatyka

Firma Nawrot swoją działalność dealerską rozpoczęła 25 lat temu od sprzedaż aut firmy Renault. W 2019 r. w Długołęce k. Wrocławia swoją aktywność zaakcentowała otwierając salon samochodowy marki Hyundai. Do dyspozycji klientów oddano także serwis w skład którego wchodzi 11 podnośników, 6 stanowisk płaskich.

Temat realizacji

Zostaliśmy poproszeni o wykonanie instalacji pneumatycznej w największym serwisie marki Hyundai w Europie, od projektu rozwoju całej infrastruktury, poprzez budowę sprężarkowni wraz z instalacją pneumatyczną. Całość ruszyła jesienią 2019 r. Owocem naszej współpracy z dealerem była sprężarkownia wraz z instalacją na sprężone powietrze.

Sprężarkownia w serwisie samochodowym

W niemal każdej branży przemysłu wykorzystuje się sprężone powietrze. Nie inaczej jest w serwisach samochodowych, warsztatach czy lakierniach w których praca w dużej części opiera się o wykorzystanie tego medium roboczego w cyklu produkcyjnym. W rezultacie konieczne staje się wdrożenie całego systemu – źródła sprężonego powietrza wraz dystrybucją.

Czy zatem sprężarkownia w serwisie samochodowym powinna mieć szczególne wymagania?

Wymagania sprężarkowni

Wymagania te wynikają z bieżących potrzeb i tego, w jakim zakresie będzie wykorzystywane sprężone powietrze choćby przez narzędzia pneumatyczne. W przypadku tego zlecenia lista wymagań prezentuje się następująco:

  • lakiernia – sprężone powietrze jest niezbędne do nakładania powłok,
  • zasilanie szlifierek oscylacyjnych,
  • zasilanie kluczy pneumatycznych,
  • napęd podnośników pneumatycznych,
  • powietrze potrzebne do pompowania kół,
  • zasilanie pistoletów do przedmuchu,
  • dopływ sprężonego powietrza do zwijaczy przewodów pneumatycznych.

Projekt sprężarkowni

Powyżej wymienione wymagania definiują finalny projekt instalacji, wpływają również na określenie parametrów samej sprężarkowni. Należy także dodatkowo uwzględnić:

  • wydajność względem zapotrzebowania (dla optymalizacji kosztowej i jakościowej),
  • powierzchnię przestrzeni serwisowej (dla poprowadzenia instalacji sprężonego powietrza w serwisie),
  • wydzielenie osobnego pomieszczenia na sprężarkownię (dla lepszej obsługi serwisowej i pracy samych urządzeń),
  • projekt przyszłej lakierni (jeśli w dłuższej perspektywie ma zostać wdrożona, a obecnie jej nie ma),
  • ilość projektowanych stanowisk serwisowych (co z kolei wyznaczy inwestorowi ilość narzędzi),

Warto w tym miejscu nadmienić o najwyższej klasie czystości sprężonego powietrza, co określi dodatkowe wyposażenia dla sprężarki.

Instalacja sprężonego powietrza – źródło i dystrybucja

Przy uwzględnieniu wymagań stawianych serwisowi samochodowemu należy zadbać o cały system na który składają się:

Źródło sprężonego powietrza

  • sprężarka,
  • system przygotowania (uzdatniania) sprężonego powietrza (osuszacz, filtry, zbiornik ciśnieniowy).

Dystrybucja sprężonego powietrza – realizowana poprzez:

  • instalację sprężonego powietrza – rury
  • punkty końcowe (punkty odbioru) – reduktory, bloki przygotowania powietrza, zwijacze przewodów, rozdzielacze, szybkozłącza, przewody spiralne.

Odzyskiwanie energii w serwisie samochodowym – oszczędność i ekologia

W obecnych czasach działania proekologiczne coraz częściej wpisują się w strategię firm produkcyjnych i serwisowych. Dziś technologia pozwala na to, by odzyskać część energii, która w postaci ciepłego powietrza może dogrzać pomieszczenia serwisowe lub warsztatowe. Warto uwzględnić ten aspekt na etapie projektowania instalacji sprężonego powietrza.

Rozwiązaniem oszczędzającym energię i mogącym znacząco wpływać na obniżenie rachunków za prąd jest użycie sprężarki z falownikiem (przetwornicą częstotliwości). Taka sprężarka dostosowuje wydajność pracy do aktualnego poziomu jej wykorzystania. Jeśli w danej chwili zapotrzebowanie na sprężone powietrze jest duże, sprężarka zwiększa swoja wydajność. W momencie odłączenia odbiornika (pistoletu do przedmuchu, klucza pneumatycznego itp.), sprężarka automatycznie zmniejsza wydajność, dostosowując obroty do aktualnego zapotrzebowania.

Sprawdź inne produkty oszczędzające sprężone powietrze

Produkty użyte do realizacji:

Rura aluminiowa Aircom System

Rury aluminiowe
Aircom System

Sprawdź
Blok przygotowania sprężonego powietrza

Blok przygotowania
powietrza Blue Line

Sprawdź
Instalacja pneumatyczna w serwisie samochodowym Hyundai - Baza Wiedzy - Air-Com Pneumatyka

Zwijacz przewodu
pneumatycznego Mavel

Sprawdź
Planujesz podobną realizację?
Masz pytania?