Firma Nawrot swoją działalność dealerską rozpoczęła 25 lat temu od sprzedaż aut firmy Renault. W 2019 r. w Długołęce k. Wrocławia swoją aktywność zaakcentowała otwierając salon samochodowy marki Hyundai. Do dyspozycji klientów oddano także serwis w skład którego wchodzi 11 podnośników, 6 stanowisk płaskich.
Temat realizacji
Zostaliśmy poproszeni o wykonanie instalacji pneumatycznej w największym serwisie marki Hyundai w Europie, od projektu rozwoju całej infrastruktury, poprzez budowę sprężarkowni wraz z instalacją pneumatyczną. Całość ruszyła jesienią 2019 r. Owocem naszej współpracy z dealerem była sprężarkownia wraz z instalacją na sprężone powietrze.
Sprężarkownia w serwisie samochodowym
W niemal każdej branży przemysłu wykorzystuje się sprężone powietrze. Nie inaczej jest w serwisach samochodowych, warsztatach czy lakierniach w których praca w dużej części opiera się o wykorzystanie tego medium roboczego w cyklu produkcyjnym. W rezultacie konieczne staje się wdrożenie całego systemu – źródła sprężonego powietrza wraz dystrybucją.
Czy zatem sprężarkownia w serwisie samochodowym powinna mieć szczególne wymagania?
Wymagania sprężarkowni
Wymagania te wynikają z bieżących potrzeb i tego, w jakim zakresie będzie wykorzystywane sprężone powietrze choćby przez narzędzia pneumatyczne. W przypadku tego zlecenia lista wymagań prezentuje się następująco:
- lakiernia – sprężone powietrze jest niezbędne do nakładania powłok,
- zasilanie szlifierek oscylacyjnych,
- zasilanie kluczy pneumatycznych,
- napęd podnośników pneumatycznych,
- powietrze potrzebne do pompowania kół,
- zasilanie pistoletów do przedmuchu,
- dopływ sprężonego powietrza do zwijaczy przewodów pneumatycznych.
Projekt sprężarkowni
Powyżej wymienione wymagania definiują finalny projekt instalacji, wpływają również na określenie parametrów samej sprężarkowni. Należy także dodatkowo uwzględnić:
- wydajność względem zapotrzebowania (dla optymalizacji kosztowej i jakościowej),
- powierzchnię przestrzeni serwisowej (dla poprowadzenia instalacji sprężonego powietrza w serwisie),
- wydzielenie osobnego pomieszczenia na sprężarkownię (dla lepszej obsługi serwisowej i pracy samych urządzeń),
- projekt przyszłej lakierni (jeśli w dłuższej perspektywie ma zostać wdrożona, a obecnie jej nie ma),
- ilość projektowanych stanowisk serwisowych (co z kolei wyznaczy inwestorowi ilość narzędzi),
Warto w tym miejscu nadmienić o najwyższej klasie czystości sprężonego powietrza, co określi dodatkowe wyposażenia dla sprężarki.
Instalacja sprężonego powietrza – źródło i dystrybucja
Przy uwzględnieniu wymagań stawianych serwisowi samochodowemu należy zadbać o cały system na który składają się:
Źródło sprężonego powietrza
- sprężarka,
- system przygotowania (uzdatniania) sprężonego powietrza (osuszacz, filtry, zbiornik ciśnieniowy).
Dystrybucja sprężonego powietrza – realizowana poprzez:
- instalację sprężonego powietrza – rury
- punkty końcowe (punkty odbioru) – reduktory, bloki przygotowania powietrza, zwijacze przewodów, rozdzielacze, szybkozłącza, przewody spiralne.
Odzyskiwanie energii w serwisie samochodowym – oszczędność i ekologia
W obecnych czasach działania proekologiczne coraz częściej wpisują się w strategię firm produkcyjnych i serwisowych. Dziś technologia pozwala na to, by odzyskać część energii, która w postaci ciepłego powietrza może dogrzać pomieszczenia serwisowe lub warsztatowe. Warto uwzględnić ten aspekt na etapie projektowania instalacji sprężonego powietrza.
Rozwiązaniem oszczędzającym energię i mogącym znacząco wpływać na obniżenie rachunków za prąd jest użycie sprężarki z falownikiem (przetwornicą częstotliwości). Taka sprężarka dostosowuje wydajność pracy do aktualnego poziomu jej wykorzystania. Jeśli w danej chwili zapotrzebowanie na sprężone powietrze jest duże, sprężarka zwiększa swoja wydajność. W momencie odłączenia odbiornika (pistoletu do przedmuchu, klucza pneumatycznego itp.), sprężarka automatycznie zmniejsza wydajność, dostosowując obroty do aktualnego zapotrzebowania.