Skip to main content

Wstęp

Pneumatyczne napędy obrotowe lub wahadłowe to bardzo popularne elementy wykonawcze stosowane do napędzania zaworów kulowych i przepustnic wykorzystywanych w instalacjach różnych mediów ciekłych i gazowych. Zawory kulowe i przepustnice z napędem otwierają i zamykają przepływ medium roboczego i bardzo często stanowią elementy automatyki przemysłowej. Są sterowane zaworami rozdzielającymi w standardzie NAMUR. Zastosowanie tych elementów w automatyce wymaga informacji zwrotnej w postaci sygnału elektrycznego lub prądowego dzięki któremu układ sterowania będzie “wiedział” w jakim położeniu (zamkniętym lub otwartym) znajduje się zawór kulowy lub przepustnica. W specyficznych rozwiązaniach wykorzystywany jest także zwrotny sygnał pneumatyczny.

Skrzynki sygnałowe do napędów obrotowych - Baza Wiedzy - Air-Com Pneumatyka

Napędy pneumatyczne obrotowe nie posiadają tak jak np. siłowniki standardowe serii ISO15552 magnesu w tłoku wobec czego nie są przystosowane do sygnalizacji położeń krańcowych z użyciem czujników  położenia kontaktronowych lub elektronicznych. W związku z tym potrzebne są dodatkowe elementy zawierające czujniki położenia, które są montowane do napędu. Tymi elementami są skrzynki sygnałowe (ang. sensor box, skrzynki z czujnikami położenia, skrzynki czujnikowe).

Duża różnorodność napędów obrotowych powoduje, że w przy doborze skrzynki do konkretnego producenta napędu należy skorzystać z naszych konsultacji. W moim artykule omówię najczęściej stosowane skrzynki sygnałowe do napędów obrotowych.

Siłownik pneumatyczny ISO15552 Air-Com

Siłowniki pneumatyczne
ISO15552

Skrzynki sygnałowe do napędów obrotowych - Baza Wiedzy - Air-Com Pneumatyka

Czego dowiesz się po lekturze poradnika

  • Jakie są sposoby sygnalizowania stanu pracy (położenia) napędu pneumatycznego obrotowego?
  • Jak zbudowana jest skrzynka sygnałowa?
  • W jaki sposób montowane są skrzynki sygnałowe do napędu pneumatycznego?
  • Czy skrzynki sygnałowe mogą być stosowane w strefach zagrożonych wybuchem (Ex)?

Jakie są sposoby sygnalizowania stanu pracy (położenia) napędu pneumatycznego obrotowego?

W praktyce wykorzystuje się następujące sposoby sygnalizacji:

  • sygnalizacja wizualna – w sytuacji kiedy napęd z zaworem lub przepustnicą nie pracuje w układzie automatycznego sterowania jednak osoba z obsługi musi widzieć, czy zawór lub przepustnica jest otwarta lub zamknięta (taka sygnalizacja wizualna występuje także w większości skrzynek z czujnikami elektrycznymi lub mikrowyłącznikami)
  • sygnalizacja elektryczna analogowa z użyciem mechanicznych mikrowyłączników
  • sygnalizacja elektryczna z zastosowaniem czujników indukcyjnych
  • sygnalizacja pneumatyczna (sygnał pneumatyczny) dzięki mikrozaworom pneumatycznym 3/2

Jak zbudowana jest skrzynka sygnałowa?

Budowę przykładowej skrzynki sygnałowej ilustruje rysunek poniżej. Elementem który inicjuje działanie czujników jest specjalnie wykonany trzpień połączony z wałem napędu obrotowego. W zależności od producenta budowa może być inna, ale zasada działania jest zawsze taka sama.

Skrzynki sygnałowe do napędów obrotowych - Baza Wiedzy - Air-Com Pneumatyka

W jaki sposób montowane są skrzynki sygnałowe do napędu pneumatycznego?

Skrzynki sygnałowe (skrzynki z czujnikami) montuje się na napędzie pneumatycznym w prosty sposób, wykorzystując wał wystający z górnej części napędu oraz standardowe cztery gwintowane otwory montażowe. Łapy montażowe posiadają możliwość regulacji, aby dostosować skrzynkę sygnałową do różnych rozstawów otworów montażowych wynikających z wielkości napędu obrotowego

Uwaga: w celu zamontowania skrzynki na napędzie wyposażonym w mechaniczny wizualny wskaźnik położenia należy go zdemontować.

Czy skrzynki sygnałowe mogą być stosowane w strefach zagrożonych wybuchem (Ex)?

W ofercie posiadamy skrzynkę sygnałową z czujnikiem NAMUR KH PEN D X , spełniającą wymagania ATEX II 2G Ex ia IIC/IIB T6/T4 Gb ( II 2D Ex ia IIC/T80°C/T110°C Db).

Skrzynki sygnałowe do napędów obrotowych - Baza Wiedzy - Air-Com Pneumatyka
Skrzynki sygnałowe do napędów obrotowych - Baza Wiedzy - Air-Com Pneumatyka

Skrzynki z wyłącznikami krańcowymi
do napędów pneumatycznych

Podsumowanie

Skrzynki sygnałowe (czujnikowe) stanowią niezbędne dodatkowe wyposażenie do napędów pneumatycznych sterujących zaworami kulowymi lub przepustnicami które pracują w układach automatyki przemysłowej. Ze względu na dużą różnorodność wykorzystywanych napędów w celu poprawnego doboru zachęcam do kontaktu z naszym Biurem Obsługi Klienta.

Rafał Piszcz

Mgr inż. automatyk. Absolwent Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Robotyki AGH w Krakowie. Od 25 lat zawodowo związany z branżą pneumatyki i techniki płynowej. W swojej karierze zawodowej zajmował się m.in. projektowaniem elementów i układów pneumatyki, doradztwem technicznym, certyfikowaniem wyrobów. Autor referatów i prowadzący sympozja dotyczące pneumatyki. W Air-Com Pneumatyka-Automatyka wchodzi w skład Działu eCommerce sklepu air-com.pl. Na potrzeby Bazy Wiedzy redaguje teksty poradnikowe i instruktażowe. Prowadzi szkolenia teoretyczne i praktyczne dla klientów, w trakcie których korzysta z autorskiej tablicy dydaktycznej.