Spis treści
Wstęp
Pneumatyczne napędy obrotowe lub wahadłowe to bardzo popularne elementy wykonawcze stosowane do napędzania zaworów kulowych i przepustnic wykorzystywanych w instalacjach różnych mediów ciekłych i gazowych. Zawory kulowe i przepustnice z napędem otwierają i zamykają przepływ medium roboczego i bardzo często stanowią elementy automatyki przemysłowej. Są sterowane zaworami rozdzielającymi w standardzie NAMUR. Zastosowanie tych elementów w automatyce wymaga informacji zwrotnej w postaci sygnału elektrycznego lub prądowego dzięki któremu układ sterowania będzie “wiedział” w jakim położeniu (zamkniętym lub otwartym) znajduje się zawór kulowy lub przepustnica. W specyficznych rozwiązaniach wykorzystywany jest także zwrotny sygnał pneumatyczny.
Napędy pneumatyczne obrotowe nie posiadają tak jak np. siłowniki standardowe serii ISO15552 magnesu w tłoku wobec czego nie są przystosowane do sygnalizacji położeń krańcowych z użyciem czujników położenia kontaktronowych lub elektronicznych. W związku z tym potrzebne są dodatkowe elementy zawierające czujniki położenia, które są montowane do napędu. Tymi elementami są skrzynki sygnałowe (ang. sensor box, skrzynki z czujnikami położenia, skrzynki czujnikowe).
Duża różnorodność napędów obrotowych powoduje, że w przy doborze skrzynki do konkretnego producenta napędu należy skorzystać z naszych konsultacji. W moim artykule omówię najczęściej stosowane skrzynki sygnałowe do napędów obrotowych.
Czego dowiesz się po lekturze poradnika
- Jakie są sposoby sygnalizowania stanu pracy (położenia) napędu pneumatycznego obrotowego?
- Jak zbudowana jest skrzynka sygnałowa?
- W jaki sposób montowane są skrzynki sygnałowe do napędu pneumatycznego?
- Czy skrzynki sygnałowe mogą być stosowane w strefach zagrożonych wybuchem (Ex)?
Jakie są sposoby sygnalizowania stanu pracy (położenia) napędu pneumatycznego obrotowego?
W praktyce wykorzystuje się następujące sposoby sygnalizacji:
- sygnalizacja wizualna – w sytuacji kiedy napęd z zaworem lub przepustnicą nie pracuje w układzie automatycznego sterowania jednak osoba z obsługi musi widzieć, czy zawór lub przepustnica jest otwarta lub zamknięta (taka sygnalizacja wizualna występuje także w większości skrzynek z czujnikami elektrycznymi lub mikrowyłącznikami)
- sygnalizacja elektryczna analogowa z użyciem mechanicznych mikrowyłączników
- sygnalizacja elektryczna z zastosowaniem czujników indukcyjnych
- sygnalizacja pneumatyczna (sygnał pneumatyczny) dzięki mikrozaworom pneumatycznym 3/2
Jak zbudowana jest skrzynka sygnałowa?
Budowę przykładowej skrzynki sygnałowej ilustruje rysunek poniżej. Elementem który inicjuje działanie czujników jest specjalnie wykonany trzpień połączony z wałem napędu obrotowego. W zależności od producenta budowa może być inna, ale zasada działania jest zawsze taka sama.
W jaki sposób montowane są skrzynki sygnałowe do napędu pneumatycznego?
Skrzynki sygnałowe (skrzynki z czujnikami) montuje się na napędzie pneumatycznym w prosty sposób, wykorzystując wał wystający z górnej części napędu oraz standardowe cztery gwintowane otwory montażowe. Łapy montażowe posiadają możliwość regulacji, aby dostosować skrzynkę sygnałową do różnych rozstawów otworów montażowych wynikających z wielkości napędu obrotowego
Uwaga: w celu zamontowania skrzynki na napędzie wyposażonym w mechaniczny wizualny wskaźnik położenia należy go zdemontować.
Czy skrzynki sygnałowe mogą być stosowane w strefach zagrożonych wybuchem (Ex)?
W ofercie posiadamy skrzynkę sygnałową z czujnikiem NAMUR KH PEN D X , spełniającą wymagania ATEX II 2G Ex ia IIC/IIB T6/T4 Gb ( II 2D Ex ia IIC/T80°C/T110°C Db).
Podsumowanie
Skrzynki sygnałowe (czujnikowe) stanowią niezbędne dodatkowe wyposażenie do napędów pneumatycznych sterujących zaworami kulowymi lub przepustnicami które pracują w układach automatyki przemysłowej. Ze względu na dużą różnorodność wykorzystywanych napędów w celu poprawnego doboru zachęcam do kontaktu z naszym Biurem Obsługi Klienta.