Skip to main content

Odkąd siłowniki pneumatyczne stały się częścią układów automatyki lub elementami występującymi w sterowaniu maszyn i urządzeń, pojawiła się konieczność zastosowania czujników informujących o położeniu tłoka. Obecnie, dzięki powszechnemu zastosowaniu w konstrukcji siłowników magnesu umieszczonego w tłoku, najbardziej popularnym sposobem wykrywania położenia tłoka stały się czujniki elektroniczne lub kontaktronowe.

Obydwa rodzaje czujników mogą być montowane w kanałkach wykonanych w tulejach kształtowych siłowników pneumatycznych. Oba posiadają wiele zalet, lecz ich podstawowa wadą jest konieczność precyzyjnego umieszczenia na siłowniku oraz konfiguracja z układem sterowania, w którym korzysta się ze sterowników PLC.
Firma Festo znana jest z wprowadzania na rynek innowacyjnych rozwiązań, zatem w zakresie czujników do siłowników można było się spodziewać nowego produktu. Takim rewolucyjnym rozwiązaniem stał się inteligentny czujnik położenia tłoka SDBT MSX będący tematem mojego artykułu.

Czujnik_SDBT_Festo

Czujniki położenia tłoka
SDBT – Festo

Tego dowiesz się z artykułu

  • Czym jest czujnik położenia tłoka SDBT MSX?? 
  • Na jakiej zasadzie działa czujnik położenia tłoka SDBT MSX?
  • Na czym polega innowacyjność czujnika położenia tłoka SDBT MSX firmy Festo?
  • Do jakich siłowników pneumatycznych przeznaczony jest czujnik położenia SDBT MSX?
Czujnik_SDBT_MSX_Festo

Czujnik położenia tłoka SDBT MSX firmy Festo

Czym jest czujnik położenia tłoka SDBT MSX?

Czujnik położenia tłoka SDBT MSX jest to element służący do bezdotykowej sygnalizacji położenia tłoka, wykorzystywany w układach automatyki przemysłowej najczęściej do informowania układu sterowania, że dany siłownik pneumatyczny wykonał ruch roboczy. Czujniki położenia tłoka montowane są najczęściej w położeniach krańcowych.

Siłownik pneumatyczny ISO15552

Siłowniki pneumatyczne

Jaka jest zasada działania czujnika położenia tłoka SDBT MSX?

Czujnik położenia tłoka SDBT MSX firmy Festo jest czujnikiem elektronicznym o napięciu zasilania 24V DC i obciążalności 2,8 W (maksymalny prąd 100 mA), wykorzystującym efekt Halla.

Na czym polega innowacyjność czujnika położenia tłoka SDBT MSX firmy Festo?

Firma Festo osiągnęła innowacyjność czujnika dzięki następującym cechom funkcjonalnym:

  • bardzo szybkiemu i łatwemu zamocowaniu czujnika w kanałku siłownika,
  • uruchomienie nie wymaga podłączenia zasilania,
  • braku konieczności precyzyjnego ustawiania czujnika w kanałku (czujnik musi się tylko znajdować w polu działania magnesu siłownika),
  • funkcji Auto teach-in, co oznacza automatyczne uczenie punktu przełączania przy uruchamianiu systemu,
  • możliwości programowania za pomocą przycisku na czujniku: PNP/NPN, funkcji NO/NC co oznacza uniwersalność bez konieczności wymiany na inny rodzaj czujnika w przypadku potrzeby zmiany sposobu sterowania w układzie,
  • programowanie szerokości okna przełączania w zakresie od 2 do 15 mm.

Do jakich siłowników pneumatycznych przeznaczony jest czujnik położenia SDBT MSX?

Czujnik SDBT MSX przeznaczony jest do bezpośredniego montażu (bez użycia akcesoriów) w siłownikach z tuleją kształtową z kanałkiem typu T (np. siłowników kompaktowych, siłowników ISO15552). Dla siłowników z tuleją okrągłą o średnicy od D8 do D63 mm (np. siłowniki mini ISO6432, siłowniki ISO 6431) należy zastosować odpowiednie uchwyty mocujące serii SMBR-8 (zobacz produkty w sklepie).

Ucho do siłownika

Akcesoria do siłowników
pneumatycznych

Podsumowanie

Wydawać by się mogło, że w temacie czujników położenia tłoka firmy pneumatyczne osiągnęły już optymalne rozwiązania. Okazuje się jednak że firma Festo, dzięki swojej filozofii ułatwiania życia użytkownikom pneumatyki, potrafi zaproponować całkiem nowe rozwiązanie. Najważniejsze jest to, że projektanci automatyki przemysłowej oraz osoby montujące układy pneumatyki otrzymują nowoczesny produkt, który znacznie ułatwia i przyspiesza konfigurowanie czujnika położenia tłoka z układem sterowania PLC.

Jeśli zaciekawił Cię mój artykuł a szukasz więcej informacji lub potrzebujesz oferty handlowej, to zachęcam do kontaktu z Biurem Obsługi Klienta.

Rafał Piszcz

Mgr inż. automatyk. Absolwent Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Robotyki AGH w Krakowie. Od 25 lat zawodowo związany z branżą pneumatyki i techniki płynowej. W swojej karierze zawodowej zajmował się m.in. projektowaniem elementów i układów pneumatyki, doradztwem technicznym, certyfikowaniem wyrobów. Autor referatów i prowadzący sympozja dotyczące pneumatyki. W Air-Com Pneumatyka-Automatyka wchodzi w skład Działu eCommerce sklepu air-com.pl. Na potrzeby Bazy Wiedzy redaguje teksty poradnikowe i instruktażowe. Prowadzi szkolenia teoretyczne i praktyczne dla klientów, w trakcie których korzysta z autorskiej tablicy dydaktycznej.