Spis treści
To zagadnienie o którym dość często piszą nam nasi klienci. Jak rozwiązać ten problem? Co ponosi winę za taki stan rzeczy?
Spotyka to głównie tych klientów, którzy wykorzystują w swojej pracy siłowniki pneumatyczne z amortyzacją (dotyczy to głównie siłowników znormalizowanych ISO15552 zobacz, ISO6432 zobacz oraz CNOMO).
Problem wiąże się z trudnością uzyskania odpowiedniej dynamiki i prędkości pracy. Dotyczy to wszystkich średnic siłowników o małych skokach (do 100 mm).
Siłowniki pracują wolno pomimo stosowania zaworów rozdzielających zobacz o odpowiednim przepływie, dopasowanym do zużycia powietrza przez siłownik oraz przewodów pneumatycznych zobacz o wymaganych średnicach.
Winę za takie zachowanie siłowników ponosi zastosowana
amortyzacja pneumatyczna.
Aby zrozumieć na czym polega problem, należy wyjaśnić jak działa amortyzacja pneumatyczna w siłownikach oraz jak fizycznie jest ona realizowana.
Amortyzacja pneumatyczna w siłownikach – działanie
Zastosowanie amortyzacji pneumatycznej zwiększa trwałość siłowników, gdyż chroni zewnętrzną powierzchnię tłoka przed uderzeniami w pokrywy. Działa na zasadzie wytworzenia wewnątrz siłownika poduszki powietrznej, która amortyzuje ruch zespołu tłok-tłoczysko w krańcowych położeniach.
Na rysunku poniżej przedstawiamy typowe rozwiązanie amortyzacji pneumatycznej stosowane w siłownikach zgodnych z ISO15552:
Poduszka powietrzna amortyzująca uderzenia powstaje dzięki zastosowaniu uszczelki amortyzacji (działającej jak zawór zwrotny). Zamyka ona wypływ powietrza z komory siłownika (zaznaczony w kolorze niebieskim) momencie “wejścia” w nią tulejki amortyzacji zamontowanej na tłoczysku i kieruje powietrze opuszczające komorę przez niewielki otwór w pokrywie.
Długość tulejki amortyzacji zależy od producenta siłownika i średnicy nominalnej.
Jak amortyzacja pneumatyczna wpływa na dynamikę pracy siłownika?
W przypadku siłowników o długich skokach amortyzacja spełnia swoją rolę bardzo dobrze, działając tylko w końcowej fazie ruchu tłoka. Jak widzimy na rysunku, dla siłowników o małych skokach siłownik nie ma możliwości osiągnięcia wymaganych prędkości, gdyż zaraz po rozpoczęciu ruchu następuje jego wyhamowanie.
Nawet całkowite “rozkręcenie” dławika nie pomaga, gdyż i tak powietrze opuszcza komorę małym otworem o średnicy ok. 2-3 mm.
UWAGA:
Dla siłownika o skoku np. 50 mm, w którym długość tulejek amortyzacji wynosi np. 30 mm, tulejki te zawsze znajdują się w jednej i drugiej uszczelce amortyzacji, co powoduje zmniejszenie dynamiki ruchu.
Jak rozwiązać problem małej dynamiki pracy siłowników?
Rozwiązania są dwa:
1️⃣ całkowite wyeliminowanie uszczelek amortyzacji (można to zrobić w bardzo prosty sposób po demontażu siłownika), ale w takim przypadku tracimy amortyzację pneumatyczną,
2️⃣ zamówienie siłownika “specjalnego”, w którym zostaną skrócone tulejki amortyzacji.
Amortyzacja pneumatyczna – co warto zapamiętać?
☑️ w siłownikach a amortyzacją pneumatyczną o krótkich skokach występuje bardzo mała dynamika pracy,
☑️ należy zwracać uwagę przy doborze siłownika na jego skok
Może zainteresuje Cię inne tematy?
▶️ Jak obliczyć skok siłownika?
▶️ Modernizacja ciągnika URSUS C330 za pomocą pneumatyki