Transkrypcja filmu - Blok przygotowania sprężonego powietrza - element większości instalacji pneumatycznych
Poniższy tekst został stworzony na podstawie ścieżki dźwiękowej filmu.
Blok przygotowania sprężonego powietrza to nic innego jak reduktor ciśnienia, filtr i smarownica. Mogą występować w wersji dwuelementowej lub trzyelementowej. Natomiast dzisiaj chcielibyśmy Państwu pokazać wersję kombi. Czyli w jednej szklance mamy zintegrowany filtr i smarownicę oraz zabudowany na górze reduktor.
Jeśli chodzi o blok przygotowania sprężonego powietrza to element służący do (jak sama nazwa mówi) przygotowania tego powietrza do prawidłowej pracy. Mamy reduktor. Reduktor służy nam do regulacji ciśnienia. Zapewne Państwo pamiętacie z poprzednich filmów, że powietrze jest gazem ściśliwym i w momencie gdy sprężarka pracuje czasem nieregularnie a czasem regularnie (zależy to również od typu sprężarki) może dochodzić do tzw. pulsowania sprężonego powietrza
W momencie gdy to powietrze dostaje się do naszego bloku przygotowania powietrza, poprzez reduktor możemy to płynnie wyregulować. Przykładem jest chociażby sprężarka pracująca w naszym dziale produkcji. Jej ciśnienie pracy to 10 bar. Z racji oszczędności i zasad Energy Saving na naszych urządzeniach wykorzystujemy ciśnienie w granicach 5-6 bar i właśnie tego typu urządzenie służy nam do zredukowania tego ciśnienia – czyli na wejściu mamy 10 bar, reduktorem zmniejszamy ciśnienie wyjściowe do poziomu 6 bar.
Kolejny z elementów to filtr. Służy nam on do filtracji sprężonego powietrza, gdyż powietrze przez sprężarkę z reguły jest zasysane z zewnątrz – z hal produkcyjnych lub z zewnątrz budynku, gdy mamy doprowadzone czerpnie. W takim powietrzu mogą być drobiny kurzu, piasku lub inne cząstki stałe.
Sprężarka oczywiście ma swoje wbudowane filtry, natomiast jeśli za sprężarką nie mamy żadnej filtracji, te wszystkie zanieczyszczenia poprzez instalację pneumatyczną mogą nam się dostać do elementów wykonawczych, a jak wiemy nie byłoby to pożądane, bo mogłoby doprowadzić do szybkich uszkodzeń.
I ostatni element, który jest zabudowany w tym bloku kombi to smarownica. Smarownica pneumatyczna to nic innego jak automat do smarowania elementów, które są wbudowane w układzie pneumatycznym. Mogą to być siłowniki pneumatyczne, zawory, narzędzia pneumatyczne – wszystko to, co potrzebuje mgły olejowej do płynnej pracy.
Zalecenia producentów elementów pneumatyki, jeśli chodzi o ilość oleju używaną do smarowania, wynoszą od 2 do 5 kropli na metr sześcienny. Należy jednak oczywiście każdorazowo zapoznać się ze specyfikacją techniczną urządzenia, aby mieć pewność że oleju nie będzie za dużo lub zbyt mało.
W tym bloku mamy jeszcze dodatkowo umieszczony spust kondensatu. Kondensat to zawiesina wodno-olejowa, która może się zbierać w instalacji pneumatycznej. Powietrze przechodząc przez filtr oraz taką kierownicę (zabudowaną w bloku) wiruje i schładza się. Cząstki płynne spływają tutaj po ścianach szklanki na dół. Spust kondensatu może być dostępny w wersji ręcznej (tak jak mamy tutaj), półautomatycznej oraz w pełni automatycznej, tak aby kondensat trafiał do separatora wodno-olejowego, a z z separatora mógł zostać odprowadzony do kanalizacji.
I najważniejsza cecha tego bloku to jego zintegrowana budowa. Tak jak Państwo widzicie, mamy tutaj blok dwuelementowy, czyli mamy reduktor, filtr i smarownicę. Smarownica jest przykręcana do tego filtroreduktora i już na pierwszy rzut oka widać, że ta zabudowa jest dużo większa niż przy tego typu bloku, a jest to blok o przyłączu półcalowym. Gdybyśmy wzięli odpowiednik tego bloku (jest to blok calowy), na pewno ta zabudowa tego bloku calowego byłaby dużo wyższa. Tutaj mamy kompaktowe rozwiązanie. Bardzo często, o czym wiemy też od naszych klientów, ma to znaczenie ze względu chociażby na wagę tego urządzenia, no i na samą zabudowę. Często walczymy o te centymetry w budowie maszyny oraz o te gramy, aby urządzenie było lekkie. I na te wszystkie potrzeby odpowiada nam blok kombi, który te wszystkie cechy spełnia.
Jeśli chodzi o parametry techniczne bloku kombi, są one standardowymi parametrami jak w pozostałych blokach o których już mówiłem. Musimy tutaj wziąć pod uwagę trzy podstawowe parametry: przepływ, ciśnienie wejściowe (jakie mamy redukować) oraz gradację wkładu filtrującego, który będzie oczyszczał sprężone powietrze z cząstek stałych. Jeśli chodzi o parametry techniczne i przepływy, to będą one zależeć od tego, jakiej wielkości dobierzemy blok kombi – poczynając od małych, od 1/4 cala kończąc na dużych 1-calowych, tak jak w tym przypadku, maksymalny przepływ przy tego typu urządzeniach mieści się w granicach 3400 l/min. Myślę, że to jest dość dużo i w wielu aplikacjach w zupełności wystarczą nam bloki tego typu. Patrząc na mniejsze bloki, 1/2-calowe, przepływ wynosi około 2 500 l/min., dla bloków 1/4 cala – 600-800 l/min. Takie mniej więcej wartości przepływów przez te bloki możemy uzyskać.
Kolejny z parametrów to ciśnienie pracy. Bloki tego typu mogą pracować na ciśnieniu wejściowym 16 bar, natomiast redukować w zależności od potrzeb – mogą to być przedziały od 0 do 10 bar, w zależności od tego, do jakiej aplikacji będziemy to urządzenie wykorzystywali.
Ważna jest również temperatura pracy, bo tak jak widzimy mamy różne opcje. Możemy wyposażyć takie bloki w szklanki metalowe, wtedy zakres temperatur pracy tego urządzenia jest szerszy, bo możemy je stosować nawet na zewnątrz przy temperaturach od -20 do +60℃, bo w takich mniej więcej warunkach pracują. Szklanki wykonane z poliuretanu są odporne na temperatury od -10 do +50℃.
Mniej więcej w takich zakresach temperatur mogą pracować te bloki. Natomiast są one najczęściej montowane na halach produkcyjnych, gdzie mamy stałą temperaturę.
Co do budowy zaczynamy od reduktora. Reduktor jest, jak widzimy, zabudowany tutaj w korpusie tego bloku. Mamy pokrętło oznaczone plus-minus, czyli zmniejszamy lub też zwiększamy ciśnienie wyjściowe. I w momencie, gdy już ta regulacja nastąpi, nie należy zapominać o tym, aby docisnąć pokrętło. Wtedy blokujemy je tutaj na tych ząbkach, które tam w środku występują i nie ma możliwości przypadkowego przestawienia tego ciśnienia.
Kolejny element to kopułka smarownicy. Tak jak Państwo widzicie mamy tutaj śrubę z nacięciem i nią właśnie możemy regulować dozowanie oleju. Ostatni z elementów to otwór (w tym przypadku zaślepiony). Przez ten otwór pod ciśnieniem możemy nalać oleju do szklanki. Jedna bardzo ważna rzecz, proszę zwrócić uwagę, że tutaj na korpusie jest wygrawerowana strzałka. Ta strzałka znalazła się tutaj nie bez przyczyny, oznacza ona nam przepływ sprężonego powietrza – wejście powietrza jest w tym przypadku na początku strzałki. Nie możemy tego podłączyć odwrotnie – gdybyśmy podłączyli odwrotnie, regulator nam nie będzie działał. Wszystkie parametry będą „odwrócone”.
Następnie mamy manometr, a na manometrze ciśnienie. Zakres ciśnień pracy manometru z reguły jest większy, bo tak jak Państwo tutaj widzicie, jeśli chodzi o ten blok zakres regulacji jest od 0,5 do 10 bar, natomiast manometr zawsze jest wyskalowywany na więcej, aby nie uległ uszkodzeniu, gdyby to ciśnienie wzrosło.
Co do części wewnętrznych – mamy filtr (ze spieku brązu), tutaj dodatkowo kierownica – na tej kierownicy zawirowuje powietrze, przechodzi nam przez filtr i się oczyszcza, a jednocześnie także ochładza. Poprzez to schładzanie następuje wytrącenie wody i ta woda ścieka do zbiornika. Tutaj, jak Państwo widzicie, jest rurka przez którą zasysany jest olej. W momencie przepływu tego powietrza wytwarza się podciśnienie i to podciśnienie zasysa olej i następuje dozowanie, kroplowanie tego oleju do sieci sprężonego powietrza.
Najciekawszym natomiast dla mnie elementem w tym bloku jest właśnie szklanka. Tak jak Państwo widzicie jest to szklanka w szklance. Tu mamy mniejszą szklankę i ta szklanka służy do zbierania mgły wodno-olejowej, czyli tutaj montowany jest filtr, a na tej zewnętrznej mamy miejsce do tego, aby zalać olej i zamontować to, o czym już mówiłem wcześniej, czyli zrzut kondensatu. Tu w tym przypadku jest to wersja ręczna, ale tak jak wspominałem może to być wersja automatyczna lub półautomatyczna. I co do bloków kombi to chyba tyle.
Jeśli mielibyście jakieś dodatkowe pytania to oczywiście zapraszam do ich zadawania w komentarzach, do zadawania pytań. Zapraszam również do subskrybowania naszego kanału YouTube. Koniecznie odwiedźcie naszą Bazę Wiedzy, gdzie dzielimy się wiedzą i nowinkami technicznymi.