Spis treści
Modernizacja ciągnika URSUS C330 za pomocą pneumatyki? Tak, to możliwe! Zaintrygował nas film opublikowany na YouTube. Właściciel ładowacza czołowego URSUS C330 z turem poddał ciągnik niestandardowej modernizacji. Zobacz, jakie produkty z pneumatyki wykorzystał.
URSUS C330 z turem to przysłowiowy wół roboczy. Niezwykle popularny model wykorzystywany w rolnictwie przy załadunku bądź rozładunku. Wielu rolników chwali sobie tego Ursusa m.in. za niskie koszty eksploatacji (części zamienne i poziom spalania). W rezultacie popularna C330-stka jest często uzupełnieniem parku maszynowego wielu rolników.
Pneumatyka do ciągnika
Niestety, wśród wielu zalet tego modelu są i potencjalne problemy, które użytkownicy identyfikują jako mankamenty. Jak ilustruje poniższa realizacja wiele niedoskonałości można zminimalizować (wspomaganie sprzęgła). Z pomocą przychodzi pneumatyka. Z właścicielem ciągnika URSUS C330 z turem skontaktowaliśmy się po tym, jak natrafiliśmy na jego film w serwisie YouTube (pokazujemy go na końcu wpisu).
Pan Mariusz Sikora podzielił się z nami szczegółami swojej modernizacji. Zadaliśmy mu kilka pytań.
Pneumatyka w rolnictwie, czyli modernizacja ciągnika URSUS C330 z turem
Skąd pomysł i motywacja na realizację takiego niestandardowego pomysłu?
W ciągniku Ursus C330, sprzęgło, hamulce jak i blokada mechanizmu różnicowego jest załączana mechanicznie. Wysprzęglenie oraz hamowanie wymaga użycia odpowiednio dużej siły, pamiętam, że z lat młodzieńczych, będąc niewielkiej postury zawsze miałem problem z właściwym wysprzegleniem w Ursusie C330. Niedawno nabyłem C330 z przeznaczeniem do pracy z turem i pomimo, że dziś mam odpowiednią siłę do wysprzęglenia to po pewnej chwili staw kolanowy lewej nogi odczuwał trudy pracy.
Podobnie jest z efektem hamowania, gdzie efektywność systemu w dużej mierze jest uzależnione od siły jaką się przyłoży do pedału hamulca. Blokada mechanizmu różnicowego załączana nożnie i funkcjonuje do momentu kiedy stopą wciskamy pedał blokady i w tym układzie nie możemy kontrolować pedału gazu i utrzymywać obroty silnika. Wówczas kontrolujemy obroty silnika gazem ręcznym ale odrywamy dłoń od drążka rozdzielacza hydraulicznego kontrolującego pracę tura. Wobec tych niedogodnień praca Ursusa C330 z turem staje się mało wydajna nie mówiąc już o uciążliwościach.
Efektywność pracy po zamocowaniu moich rozwiązań znacząco wzrasta a to się w oczywisty sposób przekłada na ograniczenie kosztów (mniej czasu, mniej paliwa).
Od kiedy interesuje się Pan pneumatyką?
Pracując zawodowo i tylko w wolnych chwilach, hobbistycznie zajmuję się majsterkowaniem. W okresach wcześniejszych były trudności z pozyskaniem odpowiednich komponentów a ich cena nie pozwalała realizować pewnych pomysłów.
Jakie komponenty wykorzystał Pan w tej realizacji?
Aby zrealizować swój pomysł niezbędne okazało się wykorzystanie poniższych komponentów:
⏺️ Siłownik ISO 6432 jednostronnego działania, 25, skok 50mm pchający zobacz
⏺️ Siłownik ISO 6432 jednostronnego działania, 25, skok 50mm ciągnący skonfiguruj
⏺️ Siłownik kompaktowy, jednostronnego działania, 20, skok 25mm skonfiguruj
⏺️ Stacja dwuelementowa BlueLine (zespół filtrująco redukcyjny i smarownica) kup online
⏺️ Zawór dławiąco – zwrotny zobacz
⏺️ Trzy zawory odcinające zobacz
⏺️ Dwa zawory rozdzielające 3/2 (nożny – zobacz i ręczny – zobacz)
⏺️ Złączki wtykowe zobacz
⏺️ Przewody pneumatyczne zobacz
Co było rezultatem wdrożenia tego wspomagania pneumatycznego, jak poprawiło się użytkowanie?
Poprawiła się przede wszystkim efektywność pracy, czyli szybkość w cyklu załadunek – rozładunek oraz zwiększenie trakcji poprzez blokadę mechanizmu. Nie mogę pominąć ogólnego komfortu pracy. Krótko mówiąc, potrzeba użycia mniejszej siły do wysprzęglania i hamowania. Nawiasem mówiąc, przy odpowiednim wyregulowaniu nawet filigranowa kobieta bez problemu będzie obsługiwała taki sprzęt. Poprawiło się bezpieczeństwo użytkowania, czyli skuteczność hamowania przy pochyłości.
I na koniec nie mogę nie wspomnieć o ochronie podzespołów ciągnika. Sprzęgło w C330 jest sprzęgłem 2-stopniowym, tj. 1. stopień rozłącza trakcję ciągnika, 2. stopień rozłącza napęd pompy hydraulicznej i WOM. Wciśnięcie 1. stopnia sprzęgła umożliwia zmiany biegu nie wstrzymania pracy pompy (czyli układ hydrauliczny obsługujący tura). Niepełne wciśnięcie 1. stopnia powoduje przypalanie tarczy sprzęgła oraz trudności ze zmianą biegów. Zbyt głębokie wciśnięcie sprzęgła oprócz rozłączenia trakcji, również wstrzymanie pracy systemu hydraulicznego (czyli tura). Przy zastosowaniu przedstawionego systemu ten element eliminujemy, gdyż odpowiednie wyregulowanie rozłączania w pełni 1. stopnia pozwala pracować turowi.
Czy wcześniej realizował Pan takie pomysły?
Posiadam wykształcenie rolnicze więc większość pomysłów była związana z usprawnieniem w tym obszarze, ale dotyczyły mniejszych projektów (zamykanie sekcji siejącej w siewniku Poznaniak – ścieżki technologiczne, opryskiwanie – sterowanie zaworem głównym).
Panu Mariuszowi bardzo dziękujemy za poświęcenie czasu i za odpowiedź na nasze pytania oraz udostępnienie zdjęć z realizacji tej niestandardowej modernizacji. To pierwszy tekst z nowego cyklu w którym prezentujemy nietypowe zastosowania pneumatyki w codziennym użyciu. Jeśli chciałbyś podzielić się z nami swoją pasją i ją opisać – skontaktuj się z nami za pomocą formularza w tym miejscu.
Modernizacja ciągnika URSUS C330 z turem – wspomaganie sprzęgła
W niespełna 3,5 minuty autor tej realizacji przybliża widzom szczegóły tej realizacji jak również pokazuje sam ciągnik. Zachęcamy do obejrzenia.
Dowiedz się więcej o rozwiązaniach w pneumatyce:
▶️ Przewody pneumatyczne – poradnik przed zakupem nasz film+poradnik opisowy
▶️ Złączki wtykowe i skręcane – to musisz wiedzieć przed ich doborem!
▶️ Zawór dławiąco-zwrotny – film poradnikowy
▶️ Złącza hydrauliczne – nasz film poradnikowy