Regeneracja siłowników pneumatycznych: prosty sposób na oszczędności?

16 lipca, 2020 11:24

Regeneracja siłowników pneumatycznych podejmowana jest zazwyczaj gdy mamy ograniczony budżet lub nie możemy sobie pozwolić na zakup oryginalnego siłownika lub jego zamiennika. Kiedy naprawa siłowników pneumatycznych jest uzasadniona? Których z elementów siłownika nie należy wymieniać samodzielnie?

Naprawa siłowników pneumatycznych ma przywrócić pierwotną sprawność tych urządzeń. Siłowniki są elementami pneumatyki, których budowa pozwala na ich naprawę w celu przywrócenia pełnej sprawności. Jednak w przypadku takiego działania pojawia się szereg pytań na które należy sobie odpowiedzieć.

Mam nadzieje, że mój tekst będzie wskazówką do podjęcia właściwej decyzji.

Regeneracja siłowników pneumatycznych – o tym się dowiesz:

⏺️ Dlaczego podejmuje się naprawę siłowników pneumatycznych?
⏺️ Jakie są przyczyny uszkodzenia siłownika pneumatycznego?
⏺️ Czy każdy siłownik pneumatyczny można zregenerować?
⏺️ Które z uszczelnień w siłowniku pneumatycznym mogą podlegać wymianie?
⏺️ Których elementów siłownika pneumatycznego nie zalecamy wymieniać samodzielnie?
⏺️ Samodzielna regeneracja siłowników czy naprawa przez profesjonalistów?


Poniższy artykuł jest kontynuacją zagadnień dotyczących siłowników pneumatycznych poruszanych przeze mnie w kilku poprzednich tekstach. Zapoznaj się tutaj z tematami.

Dlaczego podejmuje się naprawę siłowników pneumatycznych?

Jednym z kluczowych powodów decydujących o konieczności regeneracji siłownika pneumatycznego jest brak możliwości zakupu co może być spowodowane wycofaniem konkretnego typu z oferty producenta.

Drugim powodem dla którego podejmujemy decyzję o regeneracji siłownika pneumatycznego są względy ekonomiczne. Jak pokazuje moja praktyka i doświadczenie, nie zawsze motyw oszczędnościowy jest idealnym rozwiązaniem naszych technicznych bolączek.

Jakie są przyczyny uszkodzenia siłownika pneumatycznego?

Siłownik pneumatyczny jest prostym “urządzeniem”, bardzo trwałym i o długim okresie użytkowania. To stwierdzenie zwykle pojawia się w materiałach katalogowych i reklamowych wszystkich dostawców i producentów.

Czasem, mimo , że jest to prawda, zapominamy aby dokładniej zapoznać się z tymi materiałami. Znajdują się tam informacje w jaki sposób tą trwałość i niezawodność użytkownik ma zagwarantować. Które informacje są dla nas najważniejsze? Przedstawiam odpowiedzi:

▶️ rodzaj i jakość sprężonego powietrza – czy siłownik ma być zasilany powietrzem suchym czy smarowanym, jaka jest zalecana dokładność filtracji lub klasa jakości sprężonego powietrza
▶️ zakres temperatury pracy
▶️ zakres ciśnienia pracy
▶️ ogólne warunki pracy (zapylenie, miejsce pracy – wewnątrz lub na zewnątrz, siłownik zabudowany itp.)

Uszkodzenia siłowników pneumatycznych najczęściej spowodowane są brakiem stosowania się do zaleceń producentów. Pomijam w tym miejscu kwestię uszkodzeń mechanicznych oraz zwykłego zużycia eksploatacyjnego.

Czy każdy siłownik pneumatyczny można zregenerować?

Tytułem wstępu – uważny czytelnik zauważy, że napisałem o takiej możliwości. Należy to jednak doprecyzować – dotyczy tylko siłowników, które można rozmontować. Na szczęście dla użytkowników taka możliwość dotyczy zdecydowanej większości typów siłowników i praktyka potwierdza – tych najdroższych- o dużych średnicach. Są siłowniki nierozbieralne jak np. mini siłowniki okrągłe z tulejami zagniatanymi. Ich cena jest na tyle przystępna, że regeneracja jest po prostu nieopłacalna.

Kiedy należy przeprowadzić regenerację siłownika pneumatycznego?

W tym momencie oddaję głos naszym Klientom:

 “Kiedy się popsuje i zaczyna przepuszczać powietrze!”

Muszę zatem przełożyć to trafne stwierdzenie na język techniczny. Na pewno chodzi o dwa rodzaje uszkodzeń, których skutki uniemożliwiają dalsze użytkowanie:

1️⃣ uszkodzenia mechaniczne – np. urwanie się gwintu na tłoczysku, wygięcie tłoczyska, pęknięcie pokrywy, rozkręcenie się zespołu tłok-tłoczysko, zatarcie się tłoka pneumatycznego w tulei.
2️⃣ uszkodzenia uszczelnień – słyszalne przecieki powietrza, brak odpowiedniej siły działania.

Zarówno części mechaniczne jak i uszczelnienia pneumatyczne do siłownika pneumatycznego mogą podlegać wymianie lub naprawie, ważne jest jednak prawidłowe zdiagnozowanie uszkodzenia i podjęcie odpowiednich kroków. Przy braku doświadczenia z siłownikami jestem zdania, że lepiej wtedy taki siłownik oddać w ręce specjalistów.

Które z uszczelnienia pneumatyczne w siłowniku mogą podlegać wymianie?

Na rysunku poniżej budowa typowego siłownika pneumatycznego dwustronnego działania zgodnego z normą ISO 15552.

Dużym udogodnieniem dla użytkowników jest że siłowniki wszystkich producentów wyglądają bardzo podobnie. Różnice mogą występować:

▶️ w wykonaniu tłoka siłownika pneumatycznego:
▪️ spotyka się tłoki pełne oblewane gumą,
▪️ tłoki z jedną uszczelką tłoka typu Z,
▪️ tłoki bez pierścienia prowadzącego (zwykle tworzywowe).
▶️ w rozwiązaniu amortyzacji – spotykany np. w siłownikach FESTO zespół uszczelniający z dodatkową obudową
▶️ zastosowanie zamiast O-ringa uszczelniającego pokrywy uszczelki kształtowej lub płaskiej.

Chciałbym zwrócić uwagę, że najczęściej uszkodzeniu ulega uszczelka tłoczyska (tak naprawdę jest to uszczelko-zgarniacz) oraz tłoka. Są to elementy wymienne które można zamawiać osobno i ich wymiana nie stanowi większego problemu. Dostępne są także komplety naprawcze do siłowników złożone ze wszystkich uszczelnień.

Których elementów siłownika pneumatycznego nie zalecamy wymieniać samodzielnie?

Podzielę się swoim doświadczeniem w tym względzie.

Największym problemem jest wymiana tulejki prowadzącej tłoczysko. Ulega ona uszkodzeniu w dwóch głównych przypadkach:
1️⃣ po uszkodzeniu powierzchni tłoczyska przez np. zarysowania, dostawanie się twardych cząstek pomiędzy zgarniacz a powierzchnię tłoczyska
2️⃣ jako skutek wygięcia lub skrzywienia tłoczyska

Tulejki prowadzące zwykle wykonywane są z mosiądzu i spieków brązu i montowane są w pokrywach na wcisk, demontaż wymaga odpowiedniej prasy i bardzo często prowadzi do uszkodzenia pokrywy. Zdarza się, że demontaż w ogóle nie jest możliwy.

Drugim elementem siłownika pneumatycznego którego nie zalecam regenerować jest tuleja siłownika. Dlaczego? Jeżeli jest wykonana z aluminium (nie ma znaczenia czy jest to rura czy tuleja kształtowa) i posiada rysy wzdłużne to jej honowanie nie tylko te rysy usunie, ale także warstwę tlenku aluminium (powstałego podczas anodowania).

Praca uszczelnień tłoka i pierścienia prowadzącego po “czystym” aluminium powoduje duże opory ruchu i przyspiesza ich zużycie (mimo używania smarów). W takim przypadku zalecam wymianę tulei na nową. Tuleje stalowe są obecnie rzadko spotykane w pneumatyce, ale w przypadku ich uszkodzenia również należy je wymienić.

Samodzielna naprawa siłowników pneumatycznych czy przez profesjonalistów?

Jak widzimy na rysunku załączonym wyżej budowa siłownika pneumatycznego jest bardzo prosta, a wymiana uszczelnień pneumatycznych nie jest skomplikowana.

Chcę zwrócić uwagę, że odkręcenie tłoka pneumatycznego od tłoczyska może stanowić pewien problem, gdyż podzespoły te są montowane na klej. Podgrzewanie stosowane często w takim przypadku powoduje zniszczenie uszczelki pomiędzy tłokiem, a tłoczyskiem a nie jest ona dodawana np. do kompletu naprawczego

Siłowniki pneumatyczne można regenerować samodzielnie, lecz za wykonaniem tego np. w firmie Air-Com Pneumatyka przemawiają następujące argumenty:

▶️ po otrzymaniu siłownika do regeneracji stwierdzimy wszystkie nieprawidłowości jego pracy na specjalnym stanowisku,
▶️ po ocenie stanu siłownika uzgadniamy z Klientem zakres naprawy i jej opłacalność (w przypadku gdy nowy siłownik naszej produkcji jest w podobnej cenie jak koszt naprawy),
▶️ posiadamy szeroki asortyment:
▪️ uszczelnień standardowych i specjalnych,
▪️ komponentów do siłowników – tuleje, tłoczyska pokrywy
▪️ materiałów niezbędnych podczas montażu – smary specjalnie przeznaczone do smarowania siłowników pneumatycznych, tulejki, pierścienie prowadzące, magnesy
▶️posiadamy odpowiednie narzędzia do demontażu siłowników pneumatycznych każdego producenta,
▶️ regenerujemy elementy siłownika takie jak tłoczyska, tuleje pokrywy itp.
▶️ ponowny montaż siłownika po regeneracji odbywa się z użyciem specjalnych przyrządów co gwarantuje właściwe ułożenie uszczelek bez ich uszkodzenia,
▶️ siłowniki zregenerowane przechodzą identyczne próby odbioru jak w przypadku siłowników nowych.

Regeneracja siłowników pneumatycznych w Air-Com Pneumatyka

Specjalizujemy się w produkcji siłowników pneumatycznych, mamy zatem odpowiedni park maszynowy, materiały i doświadczenie pozwalające na regenerację większości typów siłowników pneumatycznych.

Nasi pracownicy zawsze doradzą, czy regeneracja siłownika pneumatycznego jest opłacalna czy lepiej skorzystać z nowego siłownika naszej produkcji. Zachęcamy do kontaktu dla oceny skali regeneracji.

W przypadkach nagłych awarii naprawiamy siłowniki pneumatyczne w siedzibie naszej firmy “od ręki”.

Może zainteresują Cię podobne tematy:
⏺️ Sterowanie siłownikiem dwustronnego działania
⏺️ Serwis sprężarek
⏺️ FILM: Jak zmierzyć skok siłownika?

Udostępnij I Zachowaj I Podziel się specjalistyczną wiedzą

Komentarze

Chcesz do nas dołączyć?

Zobacz kim jesteśmy i poznaj aktualne oferty pracy